sunnuntai 9. maaliskuuta 2014

Playa del Carmen - Costa Rica

Entiset naapurimme tulivat hiihtolomaksi Carmeniin hiihtelemään ja pakkohan meidänkin oli sinne tuppautua. Matkaa Tulumista ei Carmeniin ole kuin 50 kilometriä mutta päätimme silti tehdä muuton lopuiksi päiviksi lähemmäs Cancunia. Hotelleja Carmenista löytyy älyttömän helposti ja hintahaitari on melkoinen; muutamasta eurosta satoihin euroihin per yö. Päädyimme kuitenkin kohtuuhintaiseen Hotel Maya Azuliin, joka ei ollut tripadvisorissa saanut kovinkaan hyviä arvosteluja. Sijainti kämpällä oli loistava ja eikä ainakaan meidän mielestä siinä ollut mitään valittamista. 8/10 pistettä!

Hrrrr! Mulla mikään kylmä ole!!!

Alkujärkytys rauhallisen Tulumin kuukauden jälkeen oli melkoinen. Kävelykatu oli niin täynnä ihmisiä että olisi voinut kuvitella olevansa Pori Jazzzeilla. Sillä erotuksella tosin että täällä ei hakattu ketään joka toisessa porttikongissa eikä kukaan hakemalla hakenut sitä riitaa. Koitin kyllä parhaani mukaan Peraa lämmittää mutta turhaan. Kaipa sekin on jo Pirkkalaistunut… :)

Huonoa katukuvaa
Rannat olivat tupaten täynnä ja aurinkotuolit olivat kuulemma vedetty laserilla samaan linjaan. Piti kuulemma oikein nousta tuolista ylös kun ravintolan skyyppari halusi oikaista juuri sinun lavaasi kolme senttiä oikealle. Uskomatonta! Itse en oikein rannalla viihtynyt eikä minun siellä tarvinnut keikkuakaan kuin yhtenä päivänä paljon kehutulla Coco Beachillä joka on 10 min automatkan päässä keskustasta. No, siellä oli hieman väljempää ja tuolitkin oli hiukan sinne päin, mutta se paskan haju oli melkoinen. Tuuli kävi mereltä päin eli kaipa se koko kaupungin laskuputki sijaitsee jossain lähimaastossa.

Käytiin Peran kanssa sukeltamassa Cozumelin saarella pari sukellusta. Aamulla siis lauttaan tunniksi ja perillä satamassa odotti pienempi vene joka vei meidät keskuksen kautta merelle. Aluksi oli tarjolla virtasukellus seinämällä. DM kertoi brieffissä että virta saattaa olla voimakas ja jos ajautuu irti seinämästä, on turha edes yrittää takaisin. Sitten vain turvallisesti pintaan ja yrittämään kiinnittää jonkun veneen huomiota ennenkuin ajautuu todella kauas. Aha! Alku meni mukavasti vajaaseen 20- metriin kunnes Peran annostin alkoi puhaltamaan. Taisi puhallella melko pitkään sillä ilmat oli aika vähissä jo reilun 10 minuutin jälkeen ja Porilainen lähti pintaan, toisen DM:n kanssa toki. Me muut jatkoimme matkaa ja virta olikin melkoinen. Ei ihme että täällä on jatkuvasti ihmisiä hukassa. Mitään erityistä nähtävää ei toki ollut, mutta olipa todella mukava antaa virran vain kuljettaa. Muu porukka lähti pintaan 45min jälkeen ja jostain syystä DM halusi jatkaa vielä minun kanssani. Tasan tunnin kohdalla olimme mekin poimittavissa ja veneen kapteeni ei näyttänyt kovinkaan tyytyväiseltä. Eikä muuten Porilainenkaan. :)

Seinäsukellus mallia Cozumel
Seurueemme DM:t väittivät Peran vain hengittäneen liian voimakkaasti ja siksi ilma oli loppunut niin nopeasti. Tässä kohtaa otin käyttööni koko Instructorin vakuuttavuuteni ja kerroin että kyllä se muuten oikeasti puhalsi ja sitten saimme vararegun käyttöön Pera… eiku Porilaiselle. Toinen sukellus menikin normaalisti ja tällä kertaa nähtävää oli vieläkin vähemmän. Aluksi hiukan riuttaa ja sen jälkeen hiekkapohjaa. Taisi kapteeni pudottaa meidät väärään paikkaan.

Peralla kaikki hyvin toisella yrittämällä
Sukellukset myytiin Carmenista ja niihin kerrottiin kuuluvan juotavat veneellä ja hieman hedelmää sukellusten välissä sekä lounas keskuksella sukellusten jälkeen. Veneeltä ei löytynyt mitään juotavaa paitsi oma vesipulloni. Vesimelonit oli syöty kun tulimme pintaan. Oma moka, mitäs olimme niin kauan! Mutta ruoka keskuksella oli erinomainen alkukeittoineen päivineen.

Sukellus Cozumelilla oli siis ihan ok. Kaikki olivat varmasti kohtalaisen tyytyväisiä seinäsukellukseen joka ei ollut seinällä ja matalampaan riuttasukellukseen joka tehtiin hiekalla. Mielestäni kyseessä oli sukellustehdas joka toimii kuin Osuuspankki; asiakkaat koukkuun ja rahat pois. Hommat hoidetaan sitten hiukan sinnepäin. Jos siis olet Osuuspankin asiakas ja olet tottunut huonoon palveluun ja ala-arvoiseen kohteluun, tämä on juuri sinun paikkasi. Itse pidän enemmän Säästöpankista! ;)

Playa del Carmen on siis hieno paikka jos kaipaat lomaltasi yöelämää, täpötäysiä rantoja, merkkivaatemyymälöitä sekä kaikkia niitä mukavuustuotteita kuin mitä kotonakin sinulla on käytössä. Jos taas kaipaat hiljaisempaa ja kauniimpaa rantaa, yksinkertaista ja edullisempaa elämää, etkä ole Jazz-kadun perään, kehotan vakavasti harkitsemaan vaikka juuri Tulumia. Carmenin plussaksi meidän asteikollamme nousi Walmart, joka on pukenut meidät koko matkamme ajan. :)

Kyllä se oli oikeasti patsas
Karnevaalimeininkiä… :)
Vielä kerran kiitos vanhoille naapureillemme tuliaisten kantamisesta ja hyvästä seurasta. Oli todella kiva nähdä!!!

Porilainen ja Yassu
Yassun ja Porilaisen palattua nauttimaan Suomen talvesta kiertelimme lähinnä paikallisia ostareita, kohnotimme hotellimme altaalla, seurailimme karnevaalikulkuetta, hukkasimme Henkan ja pakkasimme tavarat lentoa varten. Hemuli tosissaan meni hetkeksi hukkaan kävelykadun kaaoksessa mutta löytyi minuutissa jonkun vierasmaalaisen poliisin huomasta "aavistuksen" itkuisena. Huusi siis selkä kaarella, mikä ei ihme kyllä erottunut siinä ihmismassassa ja karnevaalihumussa metriä pidemmäksi. Sen jälkeen herra onkin kulkenut kohtalaisen kiltisti aivan iholla. Kumma juttu… (Äiti alkaa myös pikkuhiljaa selvitä säikähdyksestä:-()

Vesipedot
Päätimme siis lentää Meksikosta Costa Ricaan. Tutkittuamme ja vertailtuamme lentojen ja bussien hintoja sekä matka-aikoja, oli kohtuullisen helppo päätyä lentoon. Kahdestaan olisimme ilman muuta valinneet viiden päivän bussimatkan ja unettomat yöt, mutta tällä kertaa oli pakko kallistua mukavuussyistä lentämisen puoleen. Bussimatka kaikkine ruokineen, majoittumisineen ja maastapoistumismatkoineen olisi maksanut 600-700€ ja kestänyt 5 vuorokautta. Lentämällä selvisimme tonnilla ja ehkä meillä kaikilla on hieman vähemmän harmaita hiuksiakin. Lisäksi näin jälkikäteen mietittynä oli mieletön tuuri että valitsimme juuri lentämisen, koska Henkalle iski pienen pieni turistiripuli. Kuten kaikki tietävät, tuo hätä kun iskee, se ei katso aikaa eikä paikkaa… Henkka suorittikin Mexico Cityn kentällä hyvinkin perinpohjaista vertailua terminaalin banjoista ja nimesi parhaaksi sen yhden siinä kulmalla. :)

Lento Cancunista Aero Mexicolla San Joseen kulkee Mexico Cityn kautta ja siellä piti odottaa koneen vaihtoa muutama tunti. Tuo aika kului kohtuullisen mukavasti AMEX-loungessa herkkuja nauttien, terminaalin käytävilllä haara-perus hyppyjä tehden sekä tietenkin vessaan juosten. San Josessa olimme puolen yön jälkeen ja sieltä olimme varanneet lentokenttähotellin edulliseen 40€ hintaan. Seuraavana aamuna autovuokraamon setä tuli hakemaan meidät vuokraamoon ja saimme Yariksen allemme pariksi päiväksi 60€:lla. Matka San Josesta Playas del Cocon kesti viitisen tuntia ja maisemat olivat aivan mielettömät. Ehkä kauneimmat jotka olen koskaan nähnyt! Taidamme viihtyä täälläkin.